Czym są owoce persymony?

Ten mały, żółto-pomarańczowy owoc zawiera w sobie całe mnóstwo składników pokarmowych, które spożywane w odpowiedniej ilości będą służyć przy zachowaniu zdrowia i sił witalnych.

Egzotyczne owoce persymony, inaczej zwane owocami kaki i Sharon, pochodzą z Chin. Stanowią bogate źródło składników mineralnych, witamin, a także przeciwutleniaczy. Rosną na wysokich, metrowych drzewach w klimacie umiarkowanym.

Można wyróżnić dwie odmiany tego owocu. Odmiana o cierpkim smaku, gdy owoce są niedojrzałe, a także druga, pozbawiona kwaśności, w każdym stadium rozwoju. Cierpki smak owoców zawdzięczamy obecności dużej ilości tanin, dzięki czemu owoc przed spożyciem musi dojrzeć, a konsystencja przejść w formę galaretki.

Owoce bez tego posmaku zawierające mniejszą ilość tanin, mają miąższ bardziej twardy i chrupiący, dzięki czemu mogą być spożyte w niepełnej dojrzałości. Kolorystyka również się różni pomiędzy żółto-pomarańczowym i czerwono-pomarańczowym. Owoce kaki są jadane w całości, oprócz nasion. Cechą różnicującą odmiany może być ich rozmiar — od wielkości moreli do wagi 500 gramów.

Dlaczego warto je jeść ?
Spożywanie owoców persy mony niesie za sobą szeroko pojęte korzyści dla zdrowia. Stanowią bardzo dobre źródło błonnika pokarmowego który jako substancja balastowa usprawnia prace przewodu pokarmowego i reguluje perystaltykę jelit jednocześnie obniża cholesterol. W jednym owocu jest więcej błonnika niż w jabłku.
W tych soczystych owocach znajdziemy również przeciwutleniacze do których można zaliczyć beta karoten, luteine, likopen, kryptoksantyne i zeaksantyne. Są to związki o działaniu przeciwrodnikowym które wpływają na opóźnienie procesów starzenia, zmniejszając objawy stresu oksydacyjnego i powstrzymując rozwój wielu schorzeń. Zeaksantyna jest składnikiem wchłanianym w strukturę plamki żółtej dzięki czemu może przeciwdziałać zwyrodnieniu plamki żółtej.
Szczególnie należy zwrócić uwagę na wysoką zawartość witaminy C, która jest również silnym przeciwutleniaczem. Spożywanie tej witaminy chroni układ krwionośny a także wspomaga odporność organizmu chroniąc przed substancjami prozapalnymi. Zawartość tej witaminy w jednym owocu pokrywa dzienne zapotrzebowanie w 80%!
Stanowią bogactwo składników mineralnych czyli potasu, magnezu, fosforu i miedzi która uczestniczy w procesie powstawania krwinek czerwonych. Miedź i inne składniki działają przeciwutleniająco na organizm wspomagając walkę z wolnymi rodnikami działając jak katalizatory dla enzymów.
Persymona zawiera również witaminy z grupy B ( zwłaszcza kwas foliowy i witaminę B6). Kwas foliowy jest szczególnie ważny u kobiet przygotowujących się do ciąży jak i podczas jej trwania(szczególnie do 3 miesiaca). Odpowiednia ilość kwasu foliowego zapobiega powstawaniu wad cewy nerwowej u płodu

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody

Źródło: dietetycy.org

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Najlepsze orzechy na utratę wagi Wegańskie ciasteczka Czekoladowe raw cake Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Brownie z batatem i rodzynkami Fantazja fasolowa Szybkie naleśniki bez mąki Jakie węglowodany jeść na diecie?

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 6 przepisów na odchudzające sałatki Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery