Smoothie - sposób na zdrowie?

Zmieniona piramida żywieniowa wskazuje, że każdy dorosły człowiek powinien spożywać 9 porcji warzyw i owoców dziennie (5 warzyw, 4 owoców). Liczba ta może przerażać ze względu na wyobrażenie dużej ilości jedzenia. Warto pamiętać, że chodzi o porcje a nie posiłek :) Porcja to konkretna ilość danego produktu. Warzywa i owoce znane są jako cenne źródło witamin, składników mineralnych, przeciwutleniaczy i błonnika przy jednoczesnej zwyczajowo niskiej podaży energii. Warto spożywać je jako dodatek do każdego posiłku lub odrębnie w formie prosto przygotowanego smoothie. To nic innego jak zmiksowane na gęstą masę składniki. Dlaczego warto je pić ? To najprostszy sposób by dorzucić swojemu organizmowi niezbędnych mu witamin i składników mineralnych, błonnika.

Zasady kompozycji są dość proste.

  1. Wybór bazy
  2. Dodatek płynny
  3. Dodatek owocowy
  4. Zdrowa słodycz
  5. Warzywa

Baza to nic innego jak główny składnik koktajlu. Przykładem są zielone warzywa - posiadają bardzo dużo składników odżywczych, chlorofilu przez co nadają określony kolor. Co do wyboru to ogranicza nas w tym tylko wyobraźnia bo można wrzucić wszystko. Szpinak, jarmuż, brokuły i seler naciowy, ogórek, sałata, mięta, rukola — każdy z nich będzie dobrym wyborem. Ogórek i seler naciowy nadają lekkości. Brokuły można zmiksować surowe. Nie należy się bać szpinaku czy jarmużu w koktajlu — dzięki pozostałym dodatkom ich smak będzie niewyczuwalny.

Ile dodać ? Około 2 szklanki powinny być wystarczające. Jednak należy pamiętać o proporcjach, by nie smakował jak zmiksowana trawa z dodatkiem banana.

Dodatek płynny. W zależności czy chcemy uzyskać koktajl bardziej mleczny, owocowy czy inny. Można dodać zwykłej wody lub świeżego soku np. z pomarańczy.

Do wyboru mamy: woda, sok świeżo wyciskany, mleko (krowie, kozie, roślinne), kefir, maślankę, herbatę zieloną lub białą. Wielbicie kokosów mogą dodać wodę kokosową. Warto by nie był to produkt odtłuszczony — ze względu na obecność tłuszczu witaminy zawarte w koktajlu lepiej się wchłoną.

W jakiej ilości? Między 120 a 300 ml.

Zobacz również: Jakie partie ciała wyrzeźbisz, ćwicząc na tych sprzętach?

Dodatek owocowy. Jak sama nazwa wskazuje to owoc lub owoce, które dodamy do miksera. Lepiej używać słodkich i mięsistych owoców. Jak będą słodkie to nie trzeba dosładzać, plus przy użyciu mięsistych koktajl będzie gęstszy i gładszy. Tutaj jest pełna dowolność wyboru. Co do ilości to pół większego owocu lub cały mniejszy. Jeśli są to owoce drobne to dobrze jest odmierzyć garść. Owoce z jadalną skórką lepiej wrzucić całe bo to właśnie w skórce jest maksimum błonnika i substancji odżywczych.

Zdrowa słodycz. Składnik słodzący czyli np. syrop klonowy, miód, daktyle suszone, cukier brązowy, ksylitol, stewia, syrop z agawy. Nie przesadzając z ilością oczywiście — łyżeczka wystarczy, lub 3 daktyle.

Tłuszcze dodane do koktajlu mogą wpływać na odpowiednie wchłanianie witamin a także podnosić wartość posiłku.. Warto je dodać — plus nadają gęstość, więc koktajl nie będzie się rozwadniał.

Jakie dodatki można użyć? Warto dodać łyżkę masła, łyżkę oliwy, awokado, 15–20 g orzechów czy łyżkę masła orzechowego.

koktajl

Smoothie, czy jak kto woli koktajl warto pić by w pełni korzystać z owoców lata i korzyści jakie z nich płyną.

Jakie są wasze typy lub ulubione kompozycje ?
Czy może nie przepadacie za zmiksowanymi owocami i wolicie je w formie surowej ?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Gorąca woda – najtańszy lek świata Wegańskie ciasteczka Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Grilluj z głową: poznaj przepisy na dietetyczne dania z rusztu! Placki z niepalonej kaszy gryczanej Czekoladowe raw cake Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Sałatka z fasolką mung Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz Metabolizm. Czym jest, co go spowalnia? Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej) SZPARAGI Z SOSEM KAPAROWYM Fantazja fasolowa

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto marchewkowe AWOKADO egzotyczny cud zdrowia ! Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe batoniki musli (bez pieczenia) 4 migdały dziennie mogą poprawić zdrowie Domowe pralinki Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Śniadanie, dzięki któremu zjesz na obiad 30 proc. mniej Najlepsze orzechy na utratę wagi Co się dzieje, gdy pijemy wodę na pusty żołądek?