Smoothie - sposób na zdrowie?

Zmieniona w styczniu piramida żywieniowa wskazuje, że każdy dorosły człowiek powinien spożywać 9 porcji warzyw i owoców dziennie (5 warzyw, 4 owoców). Liczba ta może przerażać ze względu na wyobrażenie dużej ilości jedzenia. Warto pamiętać, że chodzi o porcje a nie posiłek :) Porcja to konkretna ilość danego produktu. Warzywa i owoce znane są jako cenne źródło witamin, składników mineralnych, przeciwutleniaczy i błonnika przy jednoczesnej zwyczajowo niskiej podaży energii. Warto spożywać je jako dodatek do każdego posiłku lub odrębnie w formie prosto przygotowanego smoothie. To nic innego jak zmiksowane na gęstą masę składniki. Dlaczego warto je pić ? To najprostszy sposób by dorzucić swojemu organizmowi niezbędnych mu witamin i składników mineralnych, błonnika.

Zasady kompozycji są dość proste.

  1. Wybór bazy
  2. Dodatek płynny
  3. Dodatek owocowy
  4. Zdrowa słodycz
  5. Warzywa

Baza to nic innego jak główny składnik koktajlu. Przykładem są zielone warzywa - posiadają bardzo dużo składników odżywczych, chlorofilu przez co nadają określony kolor. Co do wyboru to ogranicza nas w tym tylko wyobraźnia bo można wrzucić wszystko. Szpinak, jarmuż, brokuły i seler naciowy, ogórek, sałata, mięta, rukola — każdy z nich będzie dobrym wyborem. Ogórek i seler naciowy nadają lekkości. Brokuły można zmiksować surowe. Nie należy się bać szpinaku czy jarmużu w koktajlu — dzięki pozostałym dodatkom ich smak będzie niewyczuwalny.

Ile dodać ? Około 2 szklanki powinny być wystarczające. Jednak należy pamiętać o proporcjach, by nie smakował jak zmiksowana trawa z dodatkiem banana.

Dodatek płynny. W zależności czy chcemy uzyskać koktajl bardziej mleczny, owocowy czy inny. Można dodać zwykłej wody lub świeżego soku np. z pomarańczy.

Do wyboru mamy: woda, sok świeżo wyciskany, mleko (krowie, kozie, roślinne), kefir, maślankę, herbatę zieloną lub białą. Wielbicie kokosów mogą dodać wodę kokosową. Warto by nie był to produkt odtłuszczony — ze względu na obecność tłuszczu witaminy zawarte w koktajlu lepiej się wchłoną.

W jakiej ilości? Między 120 a 300 ml.

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

Dodatek owocowy. Jak sama nazwa wskazuje to owoc lub owoce, które dodamy do miksera. Lepiej używać słodkich i mięsistych owoców. Jak będą słodkie to nie trzeba dosładzać, plus przy użyciu mięsistych koktajl będzie gęstszy i gładszy. Tutaj jest pełna dowolność wyboru. Co do ilości to pół większego owocu lub cały mniejszy. Jeśli są to owoce drobne to dobrze jest odmierzyć garść. Owoce z jadalną skórką lepiej wrzucić całe bo to właśnie w skórce jest maksimum błonnika i substancji odżywczych.

Zdrowa słodycz. Składnik słodzący czyli np. syrop klonowy, miód, daktyle suszone, cukier brązowy, ksylitol, stewia, syrop z agawy. Nie przesadzając z ilością oczywiście — łyżeczka wystarczy, lub 3 daktyle.

Tłuszcze dodane do koktajlu mogą wpływać na odpowiednie wchłanianie witamin a także podnosić wartość posiłku.. Warto je dodać — plus nadają gęstość, więc koktajl nie będzie się rozwadniał.

Jakie dodatki można użyć? Warto dodać łyżkę masła, łyżkę oliwy, awokado, 15–20 g orzechów czy łyżkę masła orzechowego.

koktajl

Smoothie, czy jak kto woli koktajl warto pić by w pełni korzystać z owoców lata i korzyści jakie z nich płyną.

Jakie są wasze typy lub ulubione kompozycje ?
Czy może nie przepadacie za zmiksowanymi owocami i wolicie je w formie surowej ?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Marchewkowy serniczek Razem czy osobno? Dowiedz się, jakie produkty powinniśmy jeść razem, a których połączeń lepiej unikać Czy warto używać syropu klonowego na diecie? Co jeść po porannym bieganiu? Propozycje na zdrowe i pożywne śniadanie Chia nasion czar Pieczone sajgonki wegetariańskie Tych produktów nie jedz przed treningiem Dietetyczna nutella Wegańska wuzetka idealna! Proste i smaczne wysokobiałkowe przekąski FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Zdrowe, oryginalne i proste przepisy na śniadania Babeczki trójkolorowe bez pieczenia Bananowy chleb Dietetyczna chałwa w 10 minut Zdrowe ciasto z kaszy Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Prawdopodobnie najzdrowsza mąka na świecie - mąka kokosowa Smaczne i odchudzające przekąski 4 przepisy, które sprawią, że pokochasz warzywa strączkowe Co pić zamiast kawy żeby dodać sobie energii? Oryginalne przepisy na zdrową kolację Dietetyczna domowa czekolada bez mleka Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem

Popularne w tym tygodniu:

FIT CIASTO z MASŁA ORZECHOWEGO ! FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Szarlotka na diecie ? Ależ TAK (i to bez glutenu) Proste i smaczne wysokobiałkowe przekąski 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Racuszki z jabłkiem Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane? Zdrowe, oryginalne i proste przepisy na śniadania Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery