Ciecierzyca - czy warto ją jeść?

Jest warzywem z grupy roślin strączkowych, zwana także grochem włoskim. Jej smak jest określony jako słodkawy o gorzkim posmaku. Stanowi smaczną, zdrową i sycącą przekąskę, nadaje się także, jako składnik dań głównych.

Wartości odżywcze

Ciecierzyca jest bardzo dobrym źródłem białka roślinnego. Białko to pod względem składu przypomina to pochodzące z mięsa. Zawiera także węglowodany złożone i spore ilości błonnika pokarmowego. Nie bez znaczenia jest zawartość niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

W 100 gramach ugotowanej cieciorki jest 166 kcal, 2,6 g tłuszczu, 7,6 gram błonnika i 8,9 gram białka.

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE

W przypadku witamin i składników mineralnych cieciorka również spisuje się na medal, mianowicie:
Pokrycie witamin w stosunku do dziennego zapotrzebowania :

  • wit. B9 — w 43%
  • wit. B6 — 11%
  • żelazo - 22%
  • cynk - 16%
  • magnez - 14%
  • potas — 6%

Właściwości

Bardzo cenny składnik odżywczy w codziennym jadłospisie.

Spożywanie ciecierzycy niesie szerokie korzyści dla zdrowia:

  • zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka jelita grubego
  • wspomaga leczenie cukrzycy ( z uwagi na znaczną zawartość błonnika pokarmowego)
  • przyspiesza trawienie (zwłaszcza napar z liści ciecierzycy)
  • wspomaga funkcjonowanie trzustki, śledziony i żołądka
  • w związku z zawartością witamin poprawia stan skóry, włosów i paznokci ( cynk, wit. B6)
  • wspomaga odporność organizmu (z powodu znacznej zawartości poszczególnych witamin i składników mineralnych)
  • wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

Przygotowanie w kuchni

Znana zwłaszcza jako składnik popularnego humusu lub fatafela, gdzie stanowi podstawowy składnik.

Humus to smaczna pasta zawierająca także czosnek, cytrynę, pastę tahini. Świetnie pasuje jako dodatek do warzyw, pasta do kanapek lub tortilli.
Można ją również dodać do sałatek, makaronów. Popularna jako składnik zup krem.

Doskonałe źródło białka - zwłaszcza u osób na dietach wegetariańskich.

Sposób przygotowania:

Zaleca się, by suche ziarna ciecierzycy zostawić na minimum 8–10 godzin w wodzie w celu usunięcia substancji antyodżywczych. Czas gotowania do miękkości to 1–2 godziny. Sól dodawać pod koniec gotowania (by woda odpowiednio szybko się wchłaniała). Można gotować w szybkowarze, gdzie czas przygotowania znacząco się skraca( do 15–20 minut)

A czy Wy lubicie ten produkt? Jaka jest najlepsza forma?
Ja ostatnio znalazłam przepis na chipsy z cieciorki i zamierzam je niedługo zrobić >))

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Jadłospis dzienny dla osób, które chcą „jeść czysto” 5 zdrowych deserów dla fanów słodkiego smaku 6 przepisów na odchudzające sałatki Przepis na kawowe naleśniki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Przepis na „witaminowego shota” Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Racuszki z jabłkiem Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 6 przepisów na odchudzające sałatki Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery