Ciecierzyca - czy warto ją jeść?

Jest warzywem z grupy roślin strączkowych, zwana także grochem włoskim. Jej smak jest określony jako słodkawy o gorzkim posmaku. Stanowi smaczną, zdrową i sycącą przekąskę, nadaje się także, jako składnik dań głównych.

Wartości odżywcze

Ciecierzyca jest bardzo dobrym źródłem białka roślinnego. Białko to pod względem składu przypomina to pochodzące z mięsa. Zawiera także węglowodany złożone i spore ilości błonnika pokarmowego. Nie bez znaczenia jest zawartość niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

W 100 gramach ugotowanej cieciorki jest 166 kcal, 2,6 g tłuszczu, 7,6 gram błonnika i 8,9 gram białka.

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE

W przypadku witamin i składników mineralnych cieciorka również spisuje się na medal, mianowicie:
Pokrycie witamin w stosunku do dziennego zapotrzebowania :

  • wit. B9 — w 43%
  • wit. B6 — 11%
  • żelazo - 22%
  • cynk - 16%
  • magnez - 14%
  • potas — 6%

Właściwości

Bardzo cenny składnik odżywczy w codziennym jadłospisie.

Spożywanie ciecierzycy niesie szerokie korzyści dla zdrowia:

  • zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka jelita grubego
  • wspomaga leczenie cukrzycy ( z uwagi na znaczną zawartość błonnika pokarmowego)
  • przyspiesza trawienie (zwłaszcza napar z liści ciecierzycy)
  • wspomaga funkcjonowanie trzustki, śledziony i żołądka
  • w związku z zawartością witamin poprawia stan skóry, włosów i paznokci ( cynk, wit. B6)
  • wspomaga odporność organizmu (z powodu znacznej zawartości poszczególnych witamin i składników mineralnych)
  • wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

Przygotowanie w kuchni

Znana zwłaszcza jako składnik popularnego humusu lub fatafela, gdzie stanowi podstawowy składnik.

Humus to smaczna pasta zawierająca także czosnek, cytrynę, pastę tahini. Świetnie pasuje jako dodatek do warzyw, pasta do kanapek lub tortilli.
Można ją również dodać do sałatek, makaronów. Popularna jako składnik zup krem.

Doskonałe źródło białka - zwłaszcza u osób na dietach wegetariańskich.

Sposób przygotowania:

Zaleca się, by suche ziarna ciecierzycy zostawić na minimum 8–10 godzin w wodzie w celu usunięcia substancji antyodżywczych. Czas gotowania do miękkości to 1–2 godziny. Sól dodawać pod koniec gotowania (by woda odpowiednio szybko się wchłaniała). Można gotować w szybkowarze, gdzie czas przygotowania znacząco się skraca( do 15–20 minut)

A czy Wy lubicie ten produkt? Jaka jest najlepsza forma?
Ja ostatnio znalazłam przepis na chipsy z cieciorki i zamierzam je niedługo zrobić >))

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Razem czy osobno? Dowiedz się, jakie produkty powinniśmy jeść razem, a których połączeń lepiej unikać Czy warto używać syropu klonowego na diecie? Co jeść po porannym bieganiu? Propozycje na zdrowe i pożywne śniadanie 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Chia nasion czar Pieczone sajgonki wegetariańskie Tych produktów nie jedz przed treningiem Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Dietetyczna nutella Wegańska wuzetka idealna! Proste i smaczne wysokobiałkowe przekąski FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej FIT CIASTO z MASŁA ORZECHOWEGO ! Zdrowe, oryginalne i proste przepisy na śniadania Babeczki trójkolorowe bez pieczenia Szarlotka na diecie ? Ależ TAK (i to bez glutenu) Bananowy chleb Dietetyczna chałwa w 10 minut Zdrowe ciasto z kaszy Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Prawdopodobnie najzdrowsza mąka na świecie - mąka kokosowa Smaczne i odchudzające przekąski

Popularne w tym tygodniu:

FIT CIASTO z MASŁA ORZECHOWEGO ! FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Szarlotka na diecie ? Ależ TAK (i to bez glutenu) Proste i smaczne wysokobiałkowe przekąski Racuszki z jabłkiem Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane? Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Zdrowe, oryginalne i proste przepisy na śniadania Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Tych produktów nie jedz przed treningiem 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Co jeść po porannym bieganiu? Propozycje na zdrowe i pożywne śniadanie