Smoothie - sposób na zdrowie?

Zmieniona piramida żywieniowa wskazuje, że każdy dorosły człowiek powinien spożywać 9 porcji warzyw i owoców dziennie (5 warzyw, 4 owoców). Liczba ta może przerażać ze względu na wyobrażenie dużej ilości jedzenia. Warto pamiętać, że chodzi o porcje a nie posiłek :) Porcja to konkretna ilość danego produktu. Warzywa i owoce znane są jako cenne źródło witamin, składników mineralnych, przeciwutleniaczy i błonnika przy jednoczesnej zwyczajowo niskiej podaży energii. Warto spożywać je jako dodatek do każdego posiłku lub odrębnie w formie prosto przygotowanego smoothie. To nic innego jak zmiksowane na gęstą masę składniki. Dlaczego warto je pić ? To najprostszy sposób by dorzucić swojemu organizmowi niezbędnych mu witamin i składników mineralnych, błonnika.

Zasady kompozycji są dość proste.

  1. Wybór bazy
  2. Dodatek płynny
  3. Dodatek owocowy
  4. Zdrowa słodycz
  5. Warzywa

Baza to nic innego jak główny składnik koktajlu. Przykładem są zielone warzywa - posiadają bardzo dużo składników odżywczych, chlorofilu przez co nadają określony kolor. Co do wyboru to ogranicza nas w tym tylko wyobraźnia bo można wrzucić wszystko. Szpinak, jarmuż, brokuły i seler naciowy, ogórek, sałata, mięta, rukola — każdy z nich będzie dobrym wyborem. Ogórek i seler naciowy nadają lekkości. Brokuły można zmiksować surowe. Nie należy się bać szpinaku czy jarmużu w koktajlu — dzięki pozostałym dodatkom ich smak będzie niewyczuwalny.

Ile dodać ? Około 2 szklanki powinny być wystarczające. Jednak należy pamiętać o proporcjach, by nie smakował jak zmiksowana trawa z dodatkiem banana.

Dodatek płynny. W zależności czy chcemy uzyskać koktajl bardziej mleczny, owocowy czy inny. Można dodać zwykłej wody lub świeżego soku np. z pomarańczy.

Do wyboru mamy: woda, sok świeżo wyciskany, mleko (krowie, kozie, roślinne), kefir, maślankę, herbatę zieloną lub białą. Wielbicie kokosów mogą dodać wodę kokosową. Warto by nie był to produkt odtłuszczony — ze względu na obecność tłuszczu witaminy zawarte w koktajlu lepiej się wchłoną.

W jakiej ilości? Między 120 a 300 ml.

Dodatek owocowy. Jak sama nazwa wskazuje to owoc lub owoce, które dodamy do miksera. Lepiej używać słodkich i mięsistych owoców. Jak będą słodkie to nie trzeba dosładzać, plus przy użyciu mięsistych koktajl będzie gęstszy i gładszy. Tutaj jest pełna dowolność wyboru. Co do ilości to pół większego owocu lub cały mniejszy. Jeśli są to owoce drobne to dobrze jest odmierzyć garść. Owoce z jadalną skórką lepiej wrzucić całe bo to właśnie w skórce jest maksimum błonnika i substancji odżywczych.

Zdrowa słodycz. Składnik słodzący czyli np. syrop klonowy, miód, daktyle suszone, cukier brązowy, ksylitol, stewia, syrop z agawy. Nie przesadzając z ilością oczywiście — łyżeczka wystarczy, lub 3 daktyle.

Tłuszcze dodane do koktajlu mogą wpływać na odpowiednie wchłanianie witamin a także podnosić wartość posiłku.. Warto je dodać — plus nadają gęstość, więc koktajl nie będzie się rozwadniał.

Jakie dodatki można użyć? Warto dodać łyżkę masła, łyżkę oliwy, awokado, 15–20 g orzechów czy łyżkę masła orzechowego.

koktajl

Smoothie, czy jak kto woli koktajl warto pić by w pełni korzystać z owoców lata i korzyści jakie z nich płyną.

Jakie są wasze typy lub ulubione kompozycje ?
Czy może nie przepadacie za zmiksowanymi owocami i wolicie je w formie surowej ?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Domowe pralinki Dietetyczna pizza w 10 minut Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki 6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć

Popularne w tym tygodniu:

Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Syrop na problemy z tarczycą. Wspomaga utratę wagi Oto co dzieje się z twoim ciałem po zjedzeniu imbiru Proste metody, które pomogą na nieszczelne jelito Przeszedł na wegetarianizm. Jego ciało zmieniło się nie do poznania Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Mity żywieniowe, w które wierzą nawet dietetycy Chcesz żyć dłużej? Postaw na pikantne posiłki – zapewnią zdrowie i długowieczność Co dzieje się w organizmie, gdy rezygnujesz z mięsa Starożytne sposoby na odkwaszenie organizmu Produkty, które sieją spustoszenie w twoich jelitach 4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych