Ciecierzyca - czy warto ją jeść?

Jest warzywem z grupy roślin strączkowych, zwana także grochem włoskim. Jej smak jest określony jako słodkawy o gorzkim posmaku. Stanowi smaczną, zdrową i sycącą przekąskę, nadaje się także, jako składnik dań głównych.

Wartości odżywcze

Ciecierzyca jest bardzo dobrym źródłem białka roślinnego. Białko to pod względem składu przypomina to pochodzące z mięsa. Zawiera także węglowodany złożone i spore ilości błonnika pokarmowego. Nie bez znaczenia jest zawartość niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

W 100 gramach ugotowanej cieciorki jest 166 kcal, 2,6 g tłuszczu, 7,6 gram błonnika i 8,9 gram białka.

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE

W przypadku witamin i składników mineralnych cieciorka również spisuje się na medal, mianowicie:
Pokrycie witamin w stosunku do dziennego zapotrzebowania :

  • wit. B9 — w 43%
  • wit. B6 — 11%
  • żelazo - 22%
  • cynk - 16%
  • magnez - 14%
  • potas — 6%

Właściwości

Bardzo cenny składnik odżywczy w codziennym jadłospisie.

Spożywanie ciecierzycy niesie szerokie korzyści dla zdrowia:

  • zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka jelita grubego
  • wspomaga leczenie cukrzycy ( z uwagi na znaczną zawartość błonnika pokarmowego)
  • przyspiesza trawienie (zwłaszcza napar z liści ciecierzycy)
  • wspomaga funkcjonowanie trzustki, śledziony i żołądka
  • w związku z zawartością witamin poprawia stan skóry, włosów i paznokci ( cynk, wit. B6)
  • wspomaga odporność organizmu (z powodu znacznej zawartości poszczególnych witamin i składników mineralnych)
  • wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi

Przygotowanie w kuchni

Znana zwłaszcza jako składnik popularnego humusu lub fatafela, gdzie stanowi podstawowy składnik.

Humus to smaczna pasta zawierająca także czosnek, cytrynę, pastę tahini. Świetnie pasuje jako dodatek do warzyw, pasta do kanapek lub tortilli.
Można ją również dodać do sałatek, makaronów. Popularna jako składnik zup krem.

Doskonałe źródło białka - zwłaszcza u osób na dietach wegetariańskich.

Sposób przygotowania:

Zaleca się, by suche ziarna ciecierzycy zostawić na minimum 8–10 godzin w wodzie w celu usunięcia substancji antyodżywczych. Czas gotowania do miękkości to 1–2 godziny. Sól dodawać pod koniec gotowania (by woda odpowiednio szybko się wchłaniała). Można gotować w szybkowarze, gdzie czas przygotowania znacząco się skraca( do 15–20 minut)

A czy Wy lubicie ten produkt? Jaka jest najlepsza forma?
Ja ostatnio znalazłam przepis na chipsy z cieciorki i zamierzam je niedługo zrobić >))

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Przepisy na zdrowe smoothies z typowo jesiennych produktów Powidła śliwkowe Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Ciasto gruszkowe Orkiszowy placek ze śliwkami Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Hummus z awokado, który przygotujesz w 5 minut Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal 3 napary oczyszczające nerki — z mniszka lekarskiego, ze skrzypu polnego, z pietruszki Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Domowe pralinki Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej LOW CARBOWA BOMBA SMAKOWA! :):)

Popularne w tym tygodniu:

Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Syrop na problemy z tarczycą. Wspomaga utratę wagi Oto co dzieje się z twoim ciałem po zjedzeniu imbiru Proste metody, które pomogą na nieszczelne jelito Przeszedł na wegetarianizm. Jego ciało zmieniło się nie do poznania Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Mity żywieniowe, w które wierzą nawet dietetycy Chcesz żyć dłużej? Postaw na pikantne posiłki – zapewnią zdrowie i długowieczność Co dzieje się w organizmie, gdy rezygnujesz z mięsa Starożytne sposoby na odkwaszenie organizmu Produkty, które sieją spustoszenie w twoich jelitach 4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych